- EkstraOppgaver
- 1 Bedrift og samfunn – EkstraØvinger
- 1 Bedrift og samfunn – FlervalgsOppgaver – Test 1
- 1 Bedrift og samfunn – FlervalgsOppgaver – Test 2
- 1 Bedrift og samfunn – FlervalgsOppgaver – Test 3
- 1 Bedrift og samfunn – FlervalgsOppgaver – Test 6
- 1 Bedrift og samfunn – KortSvar
- 1 Bedrift og samfunn – NettOppgaver
1 Bedrift og samfunn – KortSvar
I dette faget skal du kunne uttrykke deg både skriftlig og muntlig. Det betyr at du må beherske en del begreper og resonnement for å kunne delta i diskusjoner og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål. Nå skal du teste deg selv.
Både spørsmål og svar finner du nedenfor.
1.1–1.2 Bedrift og bedriftstyper
- Bedrift
- Vareprodusent
- Tjenesteprodusent
- Industribedrift
- Håndverksbedrift
- Handelsbedrift
- Bedrift
En bedrift er en økonomisk virksomhet som produserer eller selger varer og tjenester.
- Vareprodusent
Vareprodusenter produserer fysiske varer, som datamaskiner, stoler, pulter, biler og sykler. Slike bedrifter foredler råvarer eller halvfabrikater ved bruk av maskiner og arbeidskraft.
- Tjenesteprodusent
Tjenesteprodusenter produserer tjenester, som regnskapsføring, revisjon reklame, markedsundersøkelser, bank, post, forsikring og andre private og offentlige tjenestetilbud.
- Industribedrift
Industribedrifter foredler råstoff basert på høy grad av mekanisert produksjon – masseproduksjon.
- Håndverksbedrift
Håndverksbedrifter foredler råstoff basert på håndarbeid og mindre grad av maskiner – skredder, gullsmed, urmaker, murere m.v.
- Handelsbedrift
Handelsbedrifter kjøper opp varer for å selge de videre i noenlunde uforandret stand som dagligvarer, sport, klær, bokhandel, møbler.
1.3–1.4 Bedriftens oppgaver og foretaksformer
- Hovedaktiviteter
- Støtteaktiviteter
- Enkeltpersonforetak
- Ansvarlig selskap
- Aksjeselskap
- Hovedaktiviteter
Hovedaktivitetene består av de oppgaver som må utføres for å skape produktet, få det solgt og levert hos kundene. Verdiskapingen i en industribedrift følger varestrømmen fra råvare, gjennom produksjonen fram til ferdig produkt.
- Støtteaktiviteter
Støtteaktivitetene er servicefunksjoner som yter tjenester både til hovedaktivitetene og til ledelsen. Aktivitenen består i å lage utredninger og gir råd med hensyn til organisasjonsutvikling, personalspørsmål, ledelse og økonomiske og juridiske spørsmål.
- Enkeltpersonforetak
Et enkeltpersonsforetak har én eier som har personlig ansvar for all gjeld. Skulle det oppstå økonomiske problemer for et enkeltpersonsforetak, er eieren ansvarlig for foretakets gjeld, også med sine private eiendeler.
- Ansvarlig selskap
Et ansvarlig selskap har to eller flere eiere som driver økonomisk virksomhet for felles regning og risiko. Eierne har sammen et ubegrenset ansvar for gjelda i virksomheten, hvis ansvaret er solidarisk – én for alle og alle for én.
- Aksjeselskap
Et aksjeselskap kan stiftes av én eller flere aksjonærer, og ingen aksjonær har ansvar for gjelda i selskapet utover eget aksjeinnskudd.
1.5–1.6 Mål og interessenter – Verdiskaperen og forvalteren
- Bedriftens mål
- Bedriftens interessenter
- Bytteforhold
- Verdiskapning
- Forvaltning
- Etikk
- Bedriftens mål
For å ta de rette beslutninger må bedriften ha et mål med virksomheten – noe å styre mot. Mål er noe en bedrift skal strekke seg etter for å oppnå en ønsket tilstand i framtida.
- Bedriftens interesser
Bedriftens interessenter er de som har interesse i eller av bedriften slik som eiere, ansatte, kunder, långivere, leverandører, organisasjoner, lokalsamfunnet og offentlige myndigheter.
- Bytteforhold
Bytteforhold symboliserer at to parter inngår en avtale om å bytte noe mot oppgjør i noe. Eksempelvis kan ansatte bytte sin arbeidskraft mot lønn. En bank kan bytte kapital mot renter osv.
- Verdiskapning
Verdiskapningen skjer gjennom produksjon av varer og tjenester og i et samvirke mellom materielle og menneskelige ressurser. For å lage et produkt trenger bedriften maskiner, arbeidskraft, bygninger, råvarer, energi og økonomisk og teknisk innsikt.
- Forvaltning
Forvaltning betyr å ta vare på. Dette kan gjelde de ansatte, ressursene eller miljøet.
- Etikk
Etikk handler om verdier og holdninger – om hva som er rett og galt.
1.7 Rammevilkår
- Ytre rammevilkår
- Indre rammevilkår
- Formelle nettverk
- Uformelle nettverk
- Ytre rammevilkår
Ytre rammevilkår er de forhold som setter grenser for produksjon og salg utenfor bedriften, og som bedriften må godta. Det handler om endringer i lover og forskrifter, om vi har gode eller dårlige økonomiske tider og om den økonomiske politikken myndighetene fører. Videre er det snakk om den generelle arbeids- og forretningsmoral, om befolkningsutviklingen, naturressurser, forbruker- og miljøorganisasjoner og motesvingninger.
- Indre rammevilkår
Indre rammevilkår er de forhold som setter grenser for produksjon og salg, og som bedriften kan gjøre noe med. Det er snakk om en kritisk vurdering av ledelsen og personalet i forhold til kvalifikasjoner, motivasjon og samhandling. Videre handler det om økonomien i bedriften – soliditeten og betalingsevnen. Det er også snakk om evnen og viljen til å ta i bruk ny teknologi i takt med konkurrentene, om å utvikle nye produksjonsmetoder og nytt utstyr slik at en kan produsere, raskere, bedre og billigere i takt med endringene i omgivelsene.
- Formelle nettverk
Formelle nettverk er enkeltpersoner innen eksempelvis regnskap og jus og foreninger slik som næringsgrupperinger som på en profesjonell måte kan gi råd og assistanse ved bedriftsetableringer.
- Uformelle nettverk
Uformelle nettverk er familien, venner og betjente som kan gi råd og veiledning ved en bedriftsetablering.
1.8 Utvikling i norsk næringsliv
- Råvarebaserte næringer
- Teknologibaserte næringer
- Tjenesteytende næringer
- Informasjons- og kommunikasjonsnæringer
- Bruttonasjonalprodukt
- Råvarebaserte næringer
Råvarebaserte næringer henter grunnlaget for næringsdriften fra naturressurser som olje, fossefall, fisk, skog- og jordarealer og et stort utvalg av mineraler i bergarter.
- Teknologibaserte næringer
Teknologibaserte næringer bygger sin produksjon på avansert teknologi og spisskompetanse. Disse næringene har sin bakgrunn i blant annet skipsbyggingstradisjoner og elektroteknisk industri.
- Tjenesteytende næringer
Tjenesteytende næringer omfatter alt fra reiseliv, varehandel og transport, bank, forsikring, post, helsetjenester, advokat, regnskap til annen privat og offentlig tjenesteyting. Disse sørvisnæringene er i stor grad lokalisert i byer og tettsteder.
- Informasjons- og kommunikasjonsnæringer
Informasjons- og kommunikasjonsnæringen omfatter alt fra media og multimedia til informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
- Bruttonasjonalprodukt
Bruttonasjonalproduktet (BNP) er et mål på den totale verdiskapningen av varer og tjenester i et land i løpet av et år.
1.9 KortSvar – Innovasjon og entreprenørskap
- Innovasjon
- Entreprenørskap
- Offensive bedrifter
- Innovasjon
Innovasjon betyr fornyelse. I vår sammenheng er det snakk om et nytt produkt, en ny produksjonsprosess. Innovasjon bygger på ny kunnskap og nye kombinasjoner av kjent kunnskap. Det er svaret på omstillingsbehov og økt konkurranse i bedriftene.
- Entreprenørskap
Entreprenørskap krever mennesker med rett kunnskap, de rette ferdighetene, holdningene og ambisjonene. Ferdighetene omfatter også evne til å tenke nytt, kreativt og tverrfaglig. Kompetanse til å ta nye produkter til markedet er også viktig og en utfordrende oppgave. Entreprenøren må ha kunnskap og ferdigheter som gjør en i stand til å vite hva en må gjøre for å utvikle nye produkt ha evne til å forstå hvordan en lykkes med et nytt produkt.
- Offensive bedrifter
Offensive bedrifter stiller krav, tar beslutninger, gjennomfører forandringer og får aksept for nye løsninger. Aktive bedrifter er nødvendig for å nå ambisiøse mål.